Kansen voor gehandicapte jongvolwassenen in Boyolali, Java.

Het eerste project van Stichting Go-kit is het project in Boyolali, Midden Java, Indonesiƫ. Kansen geven aan gehandicapte (jong) volwassenen en hen helpen op eigen benen te gaan staan is het belangrijkste doel van dit project. In dit project werken wij samen met onze locale partners; de sociale dienst van gemeente Boyolali (Kabupaten) en het LKTS een NGO gericht op het versterken van zwakkere groepen in de samenleving. Het LKTS is een particuliere organisatie die met fondsen uit oa Nederland in Indonesiƫ vrouwen en andere groepen met achterstanden, de samenleving stimuleert deze omstandigheden te verbeteren.

In dit project helpen wij gehandicapte jong volwassenen met medische zorg, training en coaching naar zelfstandigheid. Alle deelnemers zijn zorgvuldig geselecteerd en met elk van hen is een eigen plan opgesteld. Het doel van het project is de deelnemers zelfstandig te laten functioneren, doordat zij hun eigen inkomen verdienen. Hiermee zijn zij een goed voorbeeld zijn voor de samenleving. Per deelnemer is ongeveer 500 euro nodig om hen van alle zorg, training, coachig en inventaris voor bijvoorbeeld de start van een eigen bedrijf.

Het eerste traject met vier deelnemers is inmiddels afgerond in juni 2012. Een blind echtpaar heeft een opgeknapte massagepraktijk met twee behandelruimtes. Hun doel was meer klanten per week te kunnen helpen, zodat ze beter rond kunnen komen van hun kleine inkomen. Ook hebben wij gezorgd dat hun massagepraktijk door reclameborden beter te vinden is. Deze hulp heeft ervoor gezorgd, dat ze per week meer klanten helpen dan voorheen.

De andere twee deelnemers, ook een echtpaar woont Ampel. Suyadi een man met een geamputeerde onderarm door een ongeluk. En Mulyati zijn vrouw die aan twee benen is verlamd door polio. Hen hebben we geholpen een winkel op te zetten. Er is een plek gevonden, er is verbouwd en de winkel is ingericht met de materialen en voorraad die ze nodig hadden. Ook heeft Suyadi een tweedehands motor ontvangen, zodat zij zichzelf en hun dochter kunnen verplaatsen. Inmiddels heeft Mulyati ook haar naaiatelier achterin de winkel gevestigd en heeft ze cursus gehad in het bijhouden van de administratie. Voor zowel Suyadi als Mulyati is deze stap een hele verandering. Daar waar Mulyati voorheen vooral thuis was, en Suyadi door een ongeluk met zijn motor noodgedwongen koeien verzorgde, hebben ze nu de verantwoordelijkheid voor hun eigen winkel. Onze partnerorganisatie LKTS heeft hen geholpen deze verantwoordelijkheid goed te dragen.

Wilt u meer weten over hun persoonlijke verhaal? Kijk dan in onze nieuwsbrief.

Dit eerste traject in dit project wordt mede mogelijk gemaakt met steun van:

Terima Kasih voor uw steun!